Roskilde Førstival

Af Majbritt Maria Nielsen 26

Nå. Var min absolutte indignation over dyrekortforældre generelt og senest deres angreb på almindelige markedskræfter i private virksomheder ikke tydelig nok, så har jeg tænkt mig at bøje det i neon nu. For nu er det også et problem, at børn og mindreårige festivalgæster bortvises fra områder, der ikke er sikre for dem at slå lejr i, at de ikke kan finde liggepladser og at de fryser. Og hvem gider nedværdige sig til at problematisere vejret som værende et Roskildeansvar? You guessed it. Forældre i 2017.

Jeg havde faktisk bestemt mig for, at jeg ikke ville kommentere på Roskilde Festival og de forældre, der ikke kan lade deres børn opleve verden uden filter, heller ikke når de selv har betalt billetten dertil. Men nu har jeg siddet og irritationssvedt og knurret i en hjørnesofa i flere timer og jeg kan ikke holde min kæft. Hvad foregår der? HVAD FOREGÅR DER!?

Gratis koncerter uden udsyn. Legoland. Mangel på teltpladser. Da udtrykket ”curlingforældre” så dagens lys, tror jeg, vi var flere, der kodede det sammen med taxakørsel til sport og skole, lommepenge til hobe og konstant bekræftelse af, at netop det pågældende barn var det mest fantastiske barn nogensinde. Ellers havde forældrene vel næppe givet ungen et navn, der var en Narniaprinsesse værdigt. For at klarificere, selvom det næppe er nødvendigt mere, er der tale om en gruppe af forældre, der evigt beskæftiger sig med at præparere isen for ungerne, der herefter kan stryge lige ned i mål uden problemer.

Men nu er det bare blevet vanvittigt. Man ved nærmest ikke, om man skal grine eller græde, når man bliver bekendt med, at forældre til festivalgæster klager til selve festivalen over, at netop deres børn ikke kan få lov at skabe sig den udendørsfest, forældrene selv ville have skabt for dem, hvis de dog bare ejede en pløjemark og en forstærker. Nogle børn og unge, der gladeligt ligger i kø i 24 timer, men ikke lykkedes med ønsketeltpladsen, bliver åbenbart hævnet af deres forældre i en misforstået forestilling, der skulle få både børn og voksne til at forsvinde i en sky af urinstøv og pure skam.

Hvis du sender dit ønskebarn på festival, altså en uges massiv druk, røg, hor, alskens stoffer og musik, så har du bare at holde dig fra den telefon, når det regner. Hvis Klara Amalie må drikke vodkashots i BH og gummistøvler og sove i telt i et liderligt, tømmermandsramt menneskehav, så understår du dig i at efterredigere dit barns oplevelser af, hvad en festival er. For så virker det lidt som om, du nægter at lade dit barn eksistere i den verden, der må være god nok til alle os andre.

Jeg skal selv på Roskilde Festival for første gang nogensinde i år. Jeg har ikke deltaget før, for jeg synes, det er monster ulækkert. Jeg er ikke ligeglad nok med hygiejne – særligt min egen, men også andres – til at kunne deltage på de vilkår, en festival kan garantere. Jeg deltager derfor i begrænset omfang i år og håber på det bedste. Men når jeg er gennemblødt fredag aften og mine tømmermænd smager af flæskestegssandwich og grøn gajol, så giver jeg ikke andre end mig selv skylden. Jeg bilder mig ind, at det har lidt med en forgangen opdragelse at gøre, at jeg er i stand til at løfte konsekvenserne af mine festival(g).

Roskilde Festival er 130.000 mennesker i 8 dage på en mark langs en motorvej. Det ER ikke et sted for børn. Befinder dit barn sig alligevel midt i herlighederne og HAR du overvejet, om du skulle indtale en klage, skrive en offentlig klage på Facebook i håbet om, at andre forældre vil følge dig på et harmfuldt krydstogt, så lad endelig være. Den virkelighed dit barn oplever midt i mudderet er i mange henseender mere reel end den, du kan tilbyde.

26 kommentarer RSS

  1. Af Kim Kaos

    -

    Nutidens unge er sgu nogle slapsvanse med en købt studentereksamen i baglommen.

  2. Af Orla Guude

    -

    Roskilde Førstival – slåfejl – du mener vel Roskilde Tørstival?

  3. Af Olfert Olferts en

    -

    MMN vil bruge en uge på massiv druk, røg, hor, alskens stoffer og måske endda musik.
    Fint nok.
    Så kan hun nok ikke skrive tåbelige indlæg imens.

  4. Af Annette Michelsen la Cour

    -

    Når jeg læser en blog, der udtrykker så stærke fordomme, forventer jeg et vist kendskab tildet fænomen man rakker ned. For en der aldrig har været på Roskilde kan man kun undre sig over den beskrivelse af hvad Roskilde er – og hvor kom børnene fra? Det er unge mennesker der deltager, gennemsnitsalderen var i 2016 25 år, og selvom der åbenbart findes forældre, der er lige lovlig fremme i skoene i forhold til teltpladser, så vil jeg mene, at det er lidt letkøbt at gøre dem til væsentlige repræsentanter for gennemsnitsforældre – særligt når gennemsnitsalderen er 25 år. Det billede du beskriver af adfærd er da vist også et lidt sensationspræget billede, jeg genkender det i hverttilfælde ikke. Jeg har tre børn på Rozz i år, de er 17, 20 og 22 år, og selvom de gerne fester igennem, så tror jeg ikke, at de genkender det helt igennem negative billede af festivalen, som du skaber – uden nogensinde at have været der. Og undskyld mig: hvilken rolle spiller beliggenheden? Jeg har været deltager en del gange og frivillig gennem årene og ved at sikkerheden er meget høj, der patruljeres hele natten igennem i alle campingområder, at produktet Roskilde Festival konstant udvikles, at problemer løses løbende og at der stort set ingen børn er. Det betyder ikke at der ikke er alvorlige hændelser, men der er 130.000 mennesker samlet – og stadig færre politiudrykninger end i Roskilde by på en weekend. Så hvis du blogger om et emne, så sæt dig ind i det, før du sætter gang i en så negativ rygtespredning på et så tyndt grundlag. Og drop så den helligt forargede forældrebashing – det er simpelthen for nemt bare at fyre løs fra en blog hjemme i stuen – langt fra Roskildes campingområder.

  5. Af Gitte Haagerup

    -

    Jeg har med stor interesse læst indlægget. Der er naturligvis en del generalisering.
    Jeg er dog enig i, at RF Ikke er for børn og umodne unge mennesker.
    Jeg har arbejdet i obsen (afrusning og observation) i en del år.
    Det er en god og meningsfuld tjans.
    Men mange unge mennesker kan ikke håndtere den megen larm, stimuli, dårlige hygiejne og mangel på fundamental tryghed.
    Og ikke mindst det -for nogens vedkommende- ekstreme indtag af alkohol. Stoffer i omløb.
    Kontroltroltab, prestigetab i forhold til venner, angstanfald er noget af det vi oplever en del af som sundhedspersonale.
    De unge mennesker er måske blevet “curlet” lidt rigeligt af forældrene, ja – men de er så søde til at passe på hinanden.
    Omsorg kan de unge!

    RF gør hvad de kan for at tage vare på de unge mennesker – og alle får til sidst et sted at sove.
    Robusthed er dog absolut en fordel at besidde for et ungt menneske på RF.

  6. Af Niels Larsen

    -

    KIM KAOS – 26. JUNI 2017 8:14

    Enig! De er en samling svagpissere og mange af dem ville have haft svært ved at klare 1G da jeg var ung.

    Jeg ved ikke, hvem jeg foragter mest: de unge, som lader forældrene pyldre om sig langt op i tyverne eller forældrene, som pyldrer om ungerne længe efter at de er blevet voksne.

  7. Af J Nielsen

    -

    “Jeg ved ikke, hvem jeg foragter mest: de unge, som lader forældrene pyldre om sig langt op i tyverne eller forældrene, som pyldrer om ungerne længe efter at de er blevet voksne.”

    Det er altid en god ide at begynde med sig selv.

  8. Af Bo Christensen

    -

    Det er så let at rakke de unge mennesker ned, når man ikke selv kender dem. Som fat til en af dem vil jeg godt give mit besyv. De unge mennesker ligger i kø i regn og kulde i mange mange timer uden at brokke sig et sekund. Der åbnes for adgang og alle stormer ind. Vores unge mennesker finder en egnet plads og begynder at sætte telte op, men bliver smidt væk, da de IKKE må være på den plads.
    De må så ud til en ny kø og vente til kl. 22 samme aften for at komme ind.
    Det er bare ikke ok. Alle jer der råber curling forældre ville sandsynligvis råbe højere, hvis det var jer, der var blevet smidt væk.
    I min verden har Roskildefestivalen fejlet.
    Til sidst vil jeg da lige nævne at mit curling barn selvfølgelig har brokket sig (heldigvis) og herefter fortsat kampen og fundet sig en plads.
    Curling børn kan mere end de fleste. De er vandt til ikke at give op.

  9. Af Jacob Gade

    -

    Kære Annette La Cour,
    Det kan være du føler dig ramt, men dit indlæg rammer helt ved siden af MMN’s tanke bagved bloggen. Man skal ikke være erfaren med Roskilde Festival for at kunne se at forældre der reagerer på den måde, på vegne af deres forældre er helt forkert på den.
    Det er ikke meningen at man som forældre skal tørre rxx på sine børn ind i voksenlivet, de skal lære på egne vegne. Der rakkes ikke ned på RF, der kommenteres på håbløse forældre der burde holde sig væk.

  10. Af Jesper Jacobsen

    -

    Forældrenes fornemeste opgave er at gøre dem selv overflødige og ruste børnene til at kunne klare sig selv. Når mor og far begynder at klage til Roskildefestivallen eller kontakte lektoren på sønnens universitetsstudie eller kontakter datterens potentielle kommende arbejdsplads så skriger det til himlen.
    Det er muligt at der er noget om klagerne omkring at de unge ventende blev smidt væk, men det er vel ikke en opgave for mor og far ? Det er selvfølgelig positivt at forældrene engagerer sig i deres børns liv men nogle burde nok træde et par trin tilbage.

    Selv har jeg overlevet 5 roskilde-festivaller i sidste årtusinde, herunder syndflod, kulde og hedebølge , stået i kø ved indgangen i timevis uden mor eller fars hjælp eller intervention. Jeg fandt sågar til Roskilde og hjem igen uden at mor og far hjalp og før mobilen blev allemandseje.

  11. Af Thomas Lind

    -

    Hvor er det dog et befriende præcist blog-indlæg. Det vækker minder om de tilsvarende ynkelige forældreklager der ramte nogle supermarkeder der kørte en kampagne med nogle dyrekort. Det var synd for børnene, at der var kort i samlingen, som var sjældne og dermed svære at få fat på.
    Jeg har selv adskillige Roskilde festivaler på mit CV, og med baggrund i de erfaringer, erklærer jeg mig fuldstændig enig i, at RF ikke er et sted for børn.
    Det er i den grad patetisk at læse de forældrereaktioner der følger i kølvandet på de små poders bristede illusioner om, hvad RF er og tilbyder.
    RF er i den grad professionelt organiseret – faktisk i en sådan grad, at RF står som et organisatorisk og sikkerhedsmæssigt fyrtårn for andre festivaler i både ind- og udland. Men det betyder ikke at RF er et sted, man sender sine børn hen, medmindre de besidder en meget stor grad af ansvarlighed og selvstændighed.

  12. Af Thomas Lind

    -

    Hvor er det dog et befriende præcist blog-indlæg.
    Jeg har selv adskillige Roskilde festivaler på mit CV, og med baggrund i de erfaringer, erklærer jeg mig fuldstændig enig i, at RF ikke er et sted for børn.
    Det er i den grad patetisk at læse de forældrereaktioner der følger i kølvandet på de små poders bristede illusioner om, hvad RF er og tilbyder.
    RF er i den grad professionelt organiseret – faktisk i en sådan grad, at RF står som et organisatorisk og sikkerhedsmæssigt fyrtårn for andre festivaler i både ind- og udland. Men det betyder ikke at RF er et sted, man sender sine børn hen, medmindre de besidder en meget stor grad af ansvarlighed og selvstændighed.

  13. Af gregers fadholm

    -

    Er det her et reelt problem, eller et udtryk for almindelig agurketid i aviserne? Har meget svært ved at tro at det er ret mange forældre der ringer til festivalen med denne type pjat. Vi har da en solid tradition her til lands for at lade vores unge dumme sig. Vores byer flyder jo med fulde børn hver weekend, der råber og skriger og knækker sig og slås og knepper i parkerne. Er det her ikke en fjer der er gjort til noget dét ikke er? Hvad er fakta? Hvor mange forældre har reelt ringet til Roskilde sekretariatet og været pylret for deres børn. Tallene på bordet, før vi går i moralsk panik…..hvem finder de tal?

  14. Af Olfert Olferts en

    -

    AF GREGERS FADHOLM – 26. JUNI 2017 17:34
    “Vi har da en solid tradition her til lands for at lade vores unge dumme sig. Vores byer flyder jo med fulde børn hver weekend, der råber og skriger og knækker sig og slås og knepper i parkerne.”

    Ja.
    Og om muligt endnu bedre.
    Vores børn er internationale.
    Vi sender dem også til f.eks. Prag.
    Hvor de også vælter fulde rundt, råber og skriger og knækker sig og slås og knepper i parkerne.
    Så går det nok også an at sende dem med toget til Roskilde.

  15. Af Olfert Olferts en

    -

    MMN må også sørge for, at mor er med.
    F.eks. til at sikre at ungersvendene får krænget kondomerne korrekt på.

  16. Af Finn Bjerrehave

    -

    Fantastisk pengemaskine 130.000 mennesker bruger ca 1000kr i døgnet, altså 130 millioner kroner, og tillykke Roskilde festival.
    Pengemaskinens guldkalv. Finn Vig

  17. Af Per Frederiksen

    -

    Nådada… Det er voldsomme oplevelser, der forstyrrer 28 årige Majbritts verdensbillede inde på Frederiksberg. Jeg har nu læst, at der faktisk er fire (4) at disse forældretyper (ud af 130.000 deltagere), der har formastet sig til at forvente lidt standard af Roskilde Festival, når nu deres mindreårige har sluppet flere tusinde kroner for en billet. En af dem mente ovenikøbet, at hun havde et vist ansvar, når hendes datter ikke var myndig endnu. Slemme mor…

    Og lad os vende den lidt:
    1) Majbritt fra det vilde Frederiksberg mener tilsyneladende, at en god fest handler om at vade rundt i en mudderpøl med narkostriber under næseborene, bagstiv og liderlig i flere dage, og at 24 timers venten, før man bliver kylet tilbage i køen til Paradis igen, et et passende overgangsritual fra (curling)barn til voksen.

    Måske findes der mennesker, der mener, at der findes andre standarder. Måske kan man være noget så udansk som ædru, ikke lugte af tis, gerne ville sove lidt godt, kunne nyde god musik uden at være påvirket af narko, og måske forvente, at det tager mindre end et døgn i lortevejr at finde et sted at sove… Hmm. Lidt primitivt måske..

    Og hvor…? Hvilke andre steder i denne verden, findes der mennesker, som ville acceptere den standard, som Majbritt på 28 år mener er en del af pakken (og hån mod dem, der mener anderledes), når man skal til fest på møddingen syd for motorvejen?
    Er det, når vi skal en tur sydpå med flyet? Her venter vi jo gerne 24 timer i en våd sovepose på at blive smidt væk fra det sæde, vi mente at have købt for tusindvis af kroner. Nej vel. Og det er heller ikke foran teateret på Frederiksberg eller andre steder i den verden, der for længst har sluppet 1970’ernes ideal på en god fest i hippiekollektivet (skam over den, der har vasket sig eller ramt rigtigt på lokummet…).
    Måske verden uden for Frederiksberg bare har flyttet sig en del siden dengang en god fest var en man ikke kunne huske bagefter…..

    Hav en god festival – på din egen måde…

  18. Af Liberalist gylle

    -

    “Men nu er det bare blevet vanvittigt. Man ved nærmest ikke, om man skal grine eller græde, når man bliver bekendt med, at forældre til festivalgæster klager til selve festivalen over, at netop deres børn ikke kan få lov at skabe sig den udendørsfest, ”

    Liberalist forældre er ulidelige ja, Og hvorfor skal deres liberalist unger forpeste den rare kultur på Roskilde? Kan de ikke blive hjemme og tælle mønter som sædvanligt?

  19. Af En verden udenfor

    -

    Jeg sidder med en fornemmelse af at curlingbegrebet børn og forældre er en følge af den overforkælelse som kan tilskrives den politik der blev ført i nullerne – vi kunne jo som bekendt købe hele verden, og kronerne rullede ned i lommerne uden at man behøvede at røre en finger.
    Friværdi og afdragsfrie lån i egen bolig gjorde at mange befandt sig i en situation hvor de ikke skulle bekymre sig om dagen imorgen, men udelukkende kunne dyrke egne interesser.
    Og hvordan skulle en familie dog kunne klare sig uden to biler børnene skulle jo gerne fragtes nemt og bekvemt til deres forskellige aktiviter inklusive skole.
    Prøv at foreslå at børnene selv kan cykle til deres aktiviter- så bliver du mødt med et overbærende blik og et svar som ‘ hvad så når det regner og blæser – men undskyld mig, men er det ikke det vejr vi altid har haft her i landet også før begrebet curlingforældre fandtes.

  20. Af Per Frederiksen

    -

    Dybest set skal vi vel snakke om curlingborgere generelt i det her land.
    Kig lidt på Majbritt Maria Nielsens cv… Der er nok ikke hakket mange roer i den opvækst, og der har nok været en hel del skatteyderbetalte, røde løbere rullet ud over de værste vandhuller på vejen frem mod den højere, skatteyderbetalte læreanstalt og de fine papirer…
    En curlingblogger på 1. klasse, der skal belære os andre om gode manerer i den virkelige verden…

  21. Af Rikke Nielsen

    -

    Det er jo heldigvis stadig sådan, at forældre har ansvaret for deres børn indtil de er 18 år. Roskilde festivalen kan da vælge at hæve aldersgrænsen til 18 år. Be my guest. Men indtil da har Roskilde festivallen et særskilt ansvar for at passe på unge under 18 år.

  22. Af Olfert Olfe rtsen

    -

    AF PER FREDERIKS EN – 27. JUNI 2017 13:19

    En ting er helt sikkert.
    MMN har begge ben solidt plantet oppe i den blå luft.

  23. Af Signe Ryvard

    -

    Ærligt talt må jeg indrømme det er lidt surt at læse dit opslag. Jeg syntes du formoder at få dig selv til at lyde som en gammel kone uden børn, der selv har haft Lorte forældre som ikke ville putte om dig dagen efter din 18 års fødselsdag. Jeg er 21 år på lørdag og jeg må så være en af de såkaldte voksne du omtaler. mine forældre gav mig billetten i forbindelse med min kommende fødselsdag, min mor hjalp mig med at købe alkohol OG mine dejlige forældre kørte mig til Roskilde st da jeg skulle derhen og da jeg kom hjem idag for at hente noget varmere tøj, stod min mor klar med åbne arme til at nusse om mine tømmermænd. DE VILLE OGSÅ TIL HVER EN TID TAGE TELEFONEN NÅR JEG RINGER. Det samme gjorde de dengang jeg var 16 år ( en af de så kaldte børn) på Roskilde første gang. Og jeg er dybt taknemmelig for, at selvom jeg er ‘voksen’ og kan tage vare på mig selv, stadig kan ringe grædende til mine forældre og sige jeg vil hjem. Kan kun ønske sådan nogle forældre til alle, for det er den dejligste tryghed og en god måde at opleve den ‘barske verden’ på. At jeg så ikke oplever at føle mig totalt på bar bund uden hjælp fra de gamle er jeg kun glad for

  24. Af Liberalist gylle

    -

    “Af Rikke Nielsen – 27. juni 2017 19:06

    Det er jo heldigvis stadig sådan, at forældre har ansvaret for deres børn indtil de er 18 år. Roskilde festivalen kan da vælge at hæve aldersgrænsen til 18 år. Be my guest. Men indtil da har Roskilde festivallen et særskilt ansvar for at passe på unge under 18 år.”

    Et godt indspark. Og helt enig..Vi skal passe på vores unge!

    Viser vel blot at liberalister interessere sig mindre for deres børn , ok andres børn, end andre? For indlæget påstår jo at det drejer sig om andre børn end deres egne? Hvilket naturligvis også er falskt..Kun liberalistbørn er ikke istand til at bevæge sig ude blandt andre normalt, og lære som normalt andre børn at dele deres slik mv.

  25. Af Liberalist gylle

    -

    Af Signe Ryvard – 27. juni 2017 21:21

    Dejligt at høre…Bloggeren kommer ikke til at møde op til Roskilde og har vist aldrig været der? Selvom 28. Altså en forspildt ungdom vi er vidne til her… Og naturligvis er det bedst hvis færre af den slags møder op..For den samlet værdi.

  26. Af P Christensen

    -

    Curling-børn er ikke et nyt begreb,
    Lige nu befinder der sig en sådan kæmpebaby i Det Hvide Hus.
    USAs første curling-præsident.

    Det er risikoen ved at tage folk ind som er
    født med en stor sølvske i munden.
    De har som oftest kun oplevet rygklappere (pæn formulering)

Kommentarer er lukket.