Kære Henrik Nordbrandt

Af Majbritt Maria Nielsen 94

Du er kunstner. Digter. Du er 72 år gammel og bor på Østerbro. Ifølge et interview i Politiken den 14. Oktober, har du aldrig kunne finde dig til rette med et almindeligt arbejde.

”Arbejde er ikke noget, der klinger godt for mig. Men er det overhovedet det for nogen? Folk har hjernevasket sig selv til at tro, at det er godt at stå tidligt op om morgenen og gå på arbejde. Det er der jo ingen, der kan lide. De får tudet ørerne fulde af det der, og til sidst tror de selv på, at det er en velsignelse. Det er noget mærkeligt noget”.

”Arbejde er ikke noget, der klinger godt for mig. Men er det overhovedet det for nogen? Folk har hjernevasket sig selv til at tro, at det er godt at stå tidligt op om morgenen og gå på arbejde. Det er der jo ingen, der kan lide. De får tudet ørerne fulde af det der, og til sidst tror de selv på, at det er en velsignelse. Det er noget mærkeligt noget”.

 

Det siger du i Politiken den 14. Oktober 2017.

Og nu bliver det lidt hårdt, men følgende er skrevet med omsorg. Mest for de danske arbejdstagere, du diagnosticerer, men også for dig.

Når jeg bliver opmærksom på et menneske, der har så fordrejet et forhold til virkeligheden og de mennesker, der befolker den, så føler jeg også en pligt. Pligt til at hjælpe din forståelse på vej og samtidig afværge, at den næste VVS’er, der skal afhjælpe dig med en sanitær forstoppelse, ikke i raseri skider på dit sildebensparket, som du selv har skidt på samfundets fundament igennem Politiken.

 

Så kære Henrik; den her er til dig.

 

De fleste mennesker har et ønske om at beskæftige sig med noget, der interesserer dem. Det er decideret menneskeligt at gå derhen, hvor man har det godt og føler sig både egnet og nyttig og samtidig får noget retur; i første og mest nødvendige omgang penge, sekundært en tilfredsstillelse, der i sjældne tilfælde udgør en passion for nogle mennesker. Her skal du bemærke, at jeg nævner behovet for aflønning før, jeg nævner passionen.

Det gør jeg fordi, de fleste mennesker ikke kan fordøje passion, det kunne for eksempel være lyrik. Dette er ikke et cirkelspark til din profession eller evner i øvrigt, jeg mener det helt bogstavelig talt; mennesker har brug for næring, der ikke kun er åndelig. Og eftersom de færreste af os tager bestik med ud i naturen og spiser løs af heden og slukker tørsten i havet, så er nogle af os nødt til at bytte os til næring for goder. Altså, penge. Vi er muligvis hjernevaskede af sultfølelse, men vi er dog bevidste om det. Det, vi kan bytte med, gør det altså ud for det, vi kan sætte til livs.

Mange mennesker kan ikke digte. Mig, for eksempel. Nogle mennesker kan ikke engang sætte nutids-r, selvom køre/kører-reglen eksisterer. Derfor er de nødt til at finde på noget andet. Niels Hausgaard har baseret en hel karriere på at synge om dem, der ikke kan sætte nutids-r. Han kalder dem ”de praktisk begavede”. Det er eksempelvis den slags mennesker, der sætter sig ind i et S-tog klokken 6 om morgenen, for at komme hen til en slagteri for at spule svineindvolde af et flisegulv i 7 timer eller dem, der henter dit og mit skrald eller dem, der samler det tastatur, du skriver på kl. 10 om morgenen, hvor du står op, fordi din bedste søvn eksisterer mellem kl. 7 og 10.

De er ikke hjernevaskede af sig selv, men de har et reelt behov for at overleve, ved at putte mad ind i munden. Det må også være rart for dig at få at vide, at du ikke er omringet af åndsfattige zombier.

De og vi andre arbejder bare for at få en løn, som vi også betaler skat af. Den skat, som blandt andet bliver til den livslange kunstnerstøtte, du for eksempel får udbetalt. Du sagde godt nok til Politiken i 2008, da nogle partier tænkte på at afskaffe den livslange kunstnerstøtte, at det kunne de bare gøre, fordi der alligevel skulle svares skat af støtten, hvilket var noget ”guitar”. Måske har du ændret mening siden 2008, men dit citat er alligevel så godt, at jeg lige vil minde dig om det:

”… Og i andre lande er det endda skattefrit, hvis de har samme ordning. Det er den danske studementalitet, ja undskyld jeg siger det. Typisk, at vi er så smålige. Men hvordan tror du, Italien havde set ud uden mæcener, og hvis ikke H.C. Andersen var blevet støttet, var han aldrig kommet frem. De vil gerne af med hele kunststøtten, og så får de det leverpostejssamfund, som de i virkeligheden bedst kan lide og er bedst tjent med, sådan nogle prangere. Sådan ser jeg på det. Vil man have kunst, må man også støtte det. Og de kan støtte alt mulig andet. De vil støtte industrien. Du kan se det på befolkningen, vi bliver federe og federe. De vil have leverpostej, ikke åndelighed”.

Og du har fuldstændig ret. Prangere vil have leverpostej. På Rema 1000’s rugbrød. Og de vil over grænsen og købe dåsecola og de vil høre Big Fat Snake og de tænker næsten aldrig på al den kunst, de ikke ved, de har brug for. De betaler kun for den.

Det gør de, fordi de fleste mennesker, når de sætter sig foran den blanke side, ikke føler en strøm af kreativitet, der indtager kroppen og manifesterer sig helt ned til fingerspidserne. De kan simpelthen ikke digte og måske er de helt ligeglade med socialrealisme, krigsbørn på vers og at deres kalenderår har kun 12 måneder, vil du tro det. De tænker næsten kun på, om de har fået affugtet forteltet til campingvognen og om deres favoritpar går videre i Vild Med Dans, om der er flere premierebilletter til The Fast and the Furious 10 og de har aldrig været i Politikens Forhal. Det er næsten som om, de ikke ved, hvad de går glip af, men så længe de betaler, så synes jeg, du skal se igennem fingre med dem.

Men du må ikke misforstå mig; mange af os, der, ligesom dig, er så underlødigt velsignede med kreative synapser, der korrelerer i frontallappen på os og bliver til holdninger og tanker på skrift, interesserer os virkelig for det. Alle os med pæne, hele hænder, der en gang i mellem må klaske os selv i ansigtet i privilegeret skamfuldhed over, at vores kampe foregår i avisen, bag et skrivebord eller på Østerbro, vi interesserer os for det. Os, der kalder os værdikrigere, men stadig føler sult og derfor er nødt til at stå op om morgenen, vi interesserer os for det.

Vi interesserer os bare for det lidt tidligere på dagen, end du gør. Vi kærer os om det, imens vi spænder en refleks om anklen og cykler ind på kontoret kl. 8 og udfører et stykke arbejde, vi lejlighedsvist føler os stimuleret af og vi er endda de heldige. Vi er så forbandede heldige alt imens, du sover de 3 bedste timer på dagen. Og selvom vi nok er de heldige, så er vi ikke Henrik Nordbrandt-heldige, for det er meget, meget få mennesker. Det er derfor, det fremstår så uheldigt, når du kalder alle os, der ikke kan vente på at blive så geniale, at vi bliver parkeret på passiv geniforsørgelse, hjernevaskede.

For os, der ikke kan stille sulten ved at følge vores passion på selvvalgte tider af døgnet, kan det komme til at virke provokerende. Og det kan næppe være din hensigt at bide den hånd, der bogstavelig talt fodrer dig. Jeg indrømmer blankt, at det er min indignation over at blive kaldt hjernevasket, der har drevet mig til at skrive dette åbne brev til dig. Derfor tør jeg slet ikke tænke på, hvor mange breve du ville få, hvis dem, der ikke læser Politiken og ikke kan sætte nutids-r opdagede hvilken forestilling, du har om dem.

Jeg er en af dem, der kan sætte nutids-r. Jeg har selv valgt min uddannelse og mit arbejdsliv bliver – sammenlignet med majoritetens arbejdsliv – meget privilegeret. Jeg er så forbandet heldig, taknemlig og bevidst om begge dele. For få år siden tørrede jeg lort af væggene hos sindslidende mennesker, pakkede grøntsager og prøvede at få ro i den danske folkeskole i et lærervikariat, der endte med at koste mig forstanden. Jeg tror ikke, jeg kommer til nogle af de ting igen. Men jeg kommer heller aldrig til at kunne stå op klokken 10 på en hverdag og realisere mig selv dag efter dag, ligesom dig. Jeg kommer til at beskæftige mig med noget, der interesserer mig nok, samtidig med, at jeg betaler skat og derigennem sørger for at folk som dig kan sove længe og være geniale. Nogle mennesker tørrer stadig lort af væggene. Det interesserer dem stadig ikke. Og de betaler også skat. Til dig.

Hvis du fremadrettet vil foreholde dig selv dén virkelighed, så undgår du, at vi, de danske arbejdstagere, diagnosticerer dig som en hjernevasket digter, der i sin egen formiddagssøvn og kreative fortræffelighedsstøtte har glemt hvad, der er virkelighed og hvad, der er kunstnerisk ignorance.

 

Virkelighedsnære hilsner

Majbritt Maria Nielsen

94 kommentarer RSS

  1. Af Arne Nielsen

    -

    Blot en lille sidebemærkning: Der er ikke noget, der hedder “at kære sig om”. Det hedder “at kere sig om”. Men fejlen er udbredt og har det godt, efter inspiration fra det engelske “to care about”, hvormed det forbistres. Imidlertid kommer det af tysk “kehren”.

  2. Af Flemming Lau

    -

    Majbritt Maria Nielsen.
    Wauv, Det kom lige fra hjertet! Smaddergodt skrevet!

  3. Af j. HAn SEN

    -

    Var det ikke DF landsbytosserne som Niels Hausgaard kaldte for praktisk begavede.
    Størsteparten af dette segment er på overførselsindkomst.
    Og derfor vel enige med Henrik Nordbrandt i, at arbejde er en pestilens.
    Også de liberale i LA finder, at det er passende at leve af andres arbejde.

  4. Af Glenn Madsen

    -

    Det er digterens privilegium at være selvoptaget, hans kunst lever af det. Nordbrandts udtalelse kan virke provokerende, og med vilje. Men hans ringagt for det almindelige samfundsmenneske, virke ikke så velovervejet, måske er han ved at blive lidt gammel.

  5. Af Birger Nielsen

    -

    Nordbrandt er næppe en ener, hvad angår instilling til arbejde og pligt Jeg tror det gælder mange fra den såkaldte kreative klasse. Og hvad værre er, så er uddannelsesinstitutionerne i gang med at udklægge mængder af nye “kreative” halvuddannede og uvidende, men højtlønnede akademikere, der vil skrige på kreative og “meningsfyldte” job især indenfor medie og kommunikation, altså endnu flere ph.d. `ere i sludder og vrøvl.
    Landet skriger på dygtige håndværkere, IT-medarbejdere (det kræver bl.a. matematikkundskaber og konkret viden, man ikke bare kan snakke sig fra), folk der kan sætte en pind i en lort uden at ødelægge begge dele. Vi kommer også til at mangle dygtige læger, sygeplejersker, rigtig dygtige og veluddannede lærere ( ikke bare snakkehoveder) med reel viden om de fag, de skal undervise i.

    Vi har ikke bruge for flere vejrværter, der stadig ikke ved, hvornår det hedder “ligger” eller “lægger”, samt sportsjournalister, der ved hvornår det hedder “hans” eller “sin” etc.
    Unge mennesker, som samfundet forærer en lang og dyr uddannelse skal være dygtige og flittige og ikke blive stressede, når der forlanges en indsats af dem .

    Godt skrevet af dig Majbritt Maria Nielsen og held og lykke med studiet.

  6. Af j. hANS en

    -

    Jeg har selv valgt min uddannelse og mit arbejdsliv bliver – sammenlignet med majoritetens arbejdsliv – meget privilegeret.
    Skriver MMN

    Fint nok.
    Prokurator uddannelsen er tilrettelagt således, at selv de dummeste af borgerskabets afkom kan få en uddannelse.
    En middel sans for udenadslære rækker rigeligt.

  7. Af j. hA NSen

    -

    For en god ordens skyld bør man anføre, at også intelligente mennesker kan få adgang til denne uddannelse.
    Håber at mulige misforståelser hermed er ryddet af vejen.

  8. Af Henrik Thor Christensen

    -

    Det undre mig ikke at det er i Politiken at Henrik Nordbrandt har sine udgydelser af navlepillende egoistisk ævl, Politiken-segmentet som han tilhører er en sværm af nassere og offentlige skadevoldere, som bare skal udryddes og dette gøres bedst ved at stikke dem en skovl i hånden – de dør på stedet!!!

  9. Af j. hanS en

    -

    “Når jeg hører ordet kultur, spænder jeg hanen på min pistol”
    Herman Göring

  10. Af Arne Nielsen

    -

    Der er jo også det ved arbejde i dag, at overalt kræves personen 100%. Dengang jeg arbejdede, bestod tilværelsen udelukkende i at arbejde, spise og sove. Arbejdskraften er overalt så optimeret, at det er utænkeligt, at der ikke ydes for hver en krone, der betales. Og mange jobs er så ensporede, at megen menneskeligt talent aldrig kommer til udfoldelse. Og arbejderiet tager ofte form af en slags narkomani, som bevirker, at personen ved pensioneringens indtræden får et sådant chock, at vedkommede dør af det. For mange mennesker er en tilværelse med eftertanke ganske udenfor rækkevidde. Og der er ikke mere brancher, hvor tingene foregår i et menneskeligt tempo. Der skal produceres, hvilket man ser i grotesk grad, hvor en produktion er robotiseret, idet robotternes arbejdstempo er hinsides hvadsomhelst, et menneske ville være i stand til. Henrik Nordbrandt har afgjort en pointe i forholdet mellem, hvad mennesker er skabt til, og hvad der i vidt omfang er realiteterne. Det forhold at menneskelig arbejdskraft udkonkurreres af maskiner fører til en økonomisk afkobling af menneskene, som gør Lars Sejer Christensens forslag om borgerløn relevant. Men dette indebærer et opgør med vanetænkning som må forventes at møde megen modstand i vide borgerlige kredse.

  11. Af Rikke Nielsen

    -

    Virkeligheden skåret ud i pap 🙂

    Det kan virke overraskende, at det skal være nødvendigt at fortælle et priviligeret, men utaknemmeligt, menneske på livsvarig overførselsindkomst, at hans penge ikke er plukket fra et pengetræ, men at alle de mennesker, han foragter, faktisk arbejder for at han kan hygge sig.

    Jeg ved ikke engang, hvem han er, og hvad han har lavet. I min optik spild af gode penge.

  12. Af steen marr

    -

    En af mine kollegaer ( el. hedder det:kolleger )mente at det lå i vores gener at ligge under et skyggefuldt træ det meste af tiden men at fare ud og gå på jagt når vi var sultne – og i vore dage altså når vi var sultne og trængte til lidt penge.

  13. Af Ole Skovgaard

    -

    Godt indlæg Majbritt, det er ikke alle der ligefrem elsker deres arbejde måske. Men har man noget stolthed vælger man at forsøge at klare sig selv (Kan man ikke det er det selvfølgelig en anden sag), alt det sjove man ikke kan leve af kan man så lege med i sin fritid.

  14. Af Stefan Markus Harders

    -

    Kære Majbritt
    Jeg er bestemt ikke enig med dig altid, men denne gang – wow.
    Gid nogen ville vise HN dit brev, han læser desværre næppe Berlingske.
    Mh Stefan

  15. Af Jakob Schmidt Rasmussen

    -

    ““Når jeg hører ordet kultur, spænder jeg hanen på min pistol”
    Herman Göring”

    Det er åbenbart næsten umuligt, at gendrive denne myte.

    Fra Wikipedias artikel om Hans Johst:

    “The statement “When I hear the word culture, I reach for my gun”, variously misattributed to Himmler, Goebbels and Göring, was in fact a corrupted version of a line in his play Schlageter.”

    Ordret lyder citatet: “Wenn ich Kultur höre … entsichere ich meine Browning!”

    Hitler var iøvrigt en mislykket, men ikke helt talentløs, kunstmaler, der var lige ved, at komme ind på kunstakademiet i andet forsøg.

    Hans Johst og Adolf Hitler er to gode eksempler på, at man ikke bør spørge kunstnere om råd, når det handler om sprængfarlige, politiske spørgsmål.

  16. Af Søreb Rix

    -

    Når nu Nordbrandt erindrer os om det: vi bør igen se på det misfoster der er livslang kunstnerstøtte. Fx 5 år, nogle måske 10. Hvis meget talentfulde. Så må vingerne bære. Eller han må ud at vaske lort..

  17. Af Gert Hansen

    -

    Glimrende artikel.

    Tænke sig et samfund vi ville have, hvis vi alle havde Nordstrands indstilling? Hvem skulle så betale? Og Nordstrand pisser bare på dem der betaler. Utroligt, men ikke overraskende.

  18. Af Gert Hansen

    -

    Nåh, han hedder forresten Nordbrandt.

  19. Af niels petersen

    -

    Hvis man arbejder/skriver for at Danmark og danskerne skal få en civiliseret fremtid……. i modsætning til Sverige …….. hvor barbariet og hverdagsterroren breder sig ……. så hjælper det knap nok at stå tidligt op, eller at arbejde længe og sent. For det er de blinde og døve der styrer medierne og bestemmer “tonen”……. dem som finder at alt med sandhed og virkelighed er ligegyldigt i forhold til ideologi, partiinteresser, politisk korrekthed og særinteresser…… det er dem som dominerer ved brug af c en su r, fortielser og hetz mv. Folkelige meninger, erfaringer og indsigter undertrykkes.

  20. Af otto barreth

    -

    Underligt som tilfaeldigheder paavirker livet.

    Maaske kunne den raedselsfulde nazisme vaeret undgaat, hvis Hitler var kommet ind paa akademiet.

    Luk statens kunstfond og kulturministeriet…lad alle “talenterne” klare sig selv…eller de maa ud paa en kul-tur.
    Der findes ogsaa stadig brunkulslejre i Danmark, saa paa med hakken.

  21. Af Jakob Schmidt Rasmussen

    -

    Det er da netop et argument for, at bevare kunststøtten, bare se, hvad Hitler fandt på, da hans drøm om, at bliver kunstner brast!

    Den venstreorienterede kunstner, Lars “von” Trier, har aldrig lagt skjul på sine stærke antisemitiske tendenser; hvem véd, hvad han havde fundet på, hvis han ikke var blevet en anerkendt kunstner med statens hjælp?

  22. Af otto barreth

    -

    Laeser altid @Arne Nielsen’s kommentarer med stor glaede.
    Han skriver i dag : for mange mennesker er en tilvaerelse med eftertanke ganske udenfor raekkevidde.
    Nu kan de maaske snart aande lettet op, og faa tid til eftertanke,nu kommer robotterne og afloser.

    Det gaelder ogsaa med religioner, hvis mennesker ville begynde at eftertaenke, kunne vi alle aande letted op, og slippe for enfoldig terror.

  23. Af Ivar Sørensen

    -

    Hjerteligt tak til Henrik Nordbrandt, han har så sandeligt ret.

    Nu om dage er det blevet en religion, det der med at arbejde, og en voldsom selviscenesættelse af, at det er noget man selv styrer. Alle taler om deres job, og de skal pinedød udbasunere deres virke? til alt og alle. De påstår, at de selv har valgt, bestemt og udviklet deres karriere og job. Det er en utrolig grov løgn, og de er slet og ret en flok zombier i hamsterhjulet

  24. Af Birte Jepsen

    -

    det var rædsomt at læse din blok, men tak alligevel for den, den var meget velplaceret. jeg ville ikke kunne gøre det med så stor ro. Få gange har jeg forsøgt at læse Nordbrandt digte, men lede og ubehag ved hans udgydelser har forhindret mig i at få et overblik over, om han er digter eller noget helt andet.

    Klaus Rifbjerg døde, han er nu udskrevet af kulturen, skønt han var en af de meget få intelligente mennesker i danmark – ifølge Rifbjerg selv. Gid det vil gå Henrik Nordbrandt på samme måde, så skal vi ikke længere tåle hans hån.

  25. Af Gerda P

    -

    Hvor er det godt skrevet Majbritt. Der var engang, hvor det var en dyd at opdrage sine børn til at skulle klare sig selv, dvs forsørge sig selv og evt familie og børn. Nu gælder det bare om at få andre til at betale. Jeg synes den gode hr Nordbrandt må være dybt taknemmelig for at andre har lyst til at betale for ham.

  26. Af Niels Larsen

    -

    Jeg har levet et liv lige så langt som Nordbrandts.

    Uden at have læst så meget som én sætning af hans digte.

    Og uden på nogen måde at føle det som noget savn.

  27. Af Kim Houmøller

    -

    Nordbrandt har jo ret. Det meste arbejde er helt uden indhold og gør dig dummere. Få jobs skaber indhold både for dig selv og samfundet. At livet er en trædemølle gælder vel for de fleste. Nordbrandt påpeger jo blot sandheden, da han er mere begavet og har gennemskuet livsløgnen. Det kommer vel også til at ske for dig Majbritt, når du bliver gammel nok!

  28. Af Christian Fyrst

    -

    Glimrende skrevet MMN.

    HN er vel mest af alt en selvhøjtidelig narrehat hvis største bedrift har været at lefle tilstrækkeligt for vennerne med de rigtige holdninger. I hvert fald nok til at blive en holdt “mand”.

    Opgøret, intellektuelt og holdningsmæssigt, med HNs typer er long overdue. At jeg betaler til at han kan give den som bedrevidende og moralsk ophøjet autoritet er voldsomt provokerende. Jeg finder hans udtalelser foragtelige og udtryk for en arrogance som er nærmest opkastsfremkaldende.

  29. Af lis.,,beth sør,ens,e,,n

    -

    Kære Ma..ybritt..

    Du påstår at du er sug.ardat.er, såvel som jur.ana..sse.nde på folket, det tager 3ooo kr. i timen for char.lata.narb.ejde…Noget højere end selv LE..MCHEN

    Du må da indrømme at det lyder helt hult når du kritisere andre mht. mor.al og et.ik i arbejde her?

    At ligge på lagn.er og tjene sine penge der, har aldrig været særligt samf.undsgavnligt?

    Disse borg.erl.ige tø..ser har en for.kva.klet tilgang til arbejde og ne.mme pe.nge? ..Gerne f.ars..

    Hvad vi har med at gøre her, er borger.lige hun.d.ehove.er der ikke forstår kultur..De er den kul.turlø.se sv.neav.lers.ide altid….Totalt sjæ.leløs, afblanket fra ethvert fremskridt, kulturel indsigt. Opera elsker de dog..Den er nemlig 4o.ooo gange betalt af pøb.len..Og der kan de b.lå tøs.er rigtig vise min.kene frem, og få en s..ugarda.ddy..

    Går du meget i op.era M.aj.britt?

    Ni..els B L.

    Tvivler at Nord.brandt har en krim.inal løb.ebane som dig nie..ls?

  30. Af Chr Bruun

    -

    28 år og så forstokket! Jøsses.

  31. Af jeN S Hans En

    -

    “AF CHR BRUUN – 21. OKTOBER 2017 18:02
    28 år og så forstokket! Jøsses.”

    Hun skal jo gøre sig klar til prokurator stillingen.
    De rigtige holdniger skal jo frem.

  32. Af Henrik Lindahl

    -

    Nordbrandt har da ret , trædemøllen er da ulidelig for masser af mennesker , han siger blot sandheden , men kejseren skal jo have tøj på , og den calvinistiske arbejdsmoral gennemsyrer stadig samfundet , det er ikke nødvendigt at arbejde så meget , som vi gør.

  33. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Fint indput Majbritt.
    Henrik Nordbrands kommentar er nok ment som lidt af en provokation. Udstyret med en livslang støtte fra Statens Kunstfond, er han blevet delvist fritaget for manuelt arbejde, på sine ældre dage. Livslang ydelse bliver først givet efter ca. 50 års alderen, så vidt jeg husker. Han er nok ikke blevet millionær af sine digte. Han har i øvrigt boet i Tyrkiet mange år. I Tyrkiet rækker pengene længere. Jeg kan ikke forestille mig, at han er vores tyrkiske blogdeltagers G ü r s yndling. Tænk hvis Nordbrandt var Gür, sikken en provokation det kunne være.
    Samtidig foreslår jeg jer alle at læse en kronik i Jyllands-Posten i dag, hvor en far skriver om børneopdragelse, eller mangel på det samme. Ligeledes skriver han om tidens kulturløshed og manglende respekt for faglighed og uddannelse.
    Kroniken hedder: “Opdrag for h… jeres børn”.
    Den handler ikke kun om børn. Bagefter kunne I læse lidt digte af Henrik Nordbrandt. Livet er ikke kun “Vild med dans”.

  34. Af j.. hanSE n

    -

    Jeg er en af dem, der kan sætte nutids-r. Jeg har selv valgt min uddannelse og mit arbejdsliv bliver – sammenlignet med majoritetens arbejdsliv – meget privilegeret.
    Skriver MMN.

    Ved hun ikke ikke, at prokuratorernes prestige svarer til politikernes, brugtvogsforhandlernes og journalisternes?

  35. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Godt skrevet og formuleret. Men vi må jo gå ud fra, at Nordbrandt også har fået tjent en del på bøgerne. Det er lidt for hovent efter min smag!

  36. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt apropos Henrik Nordbrandt og hans forhold til Danmark og arbejde, lidt tekst fra Wikipedia: Læs selv resten på nedennævnte link:

    “Han har tilbragt det meste af sit voksne liv i Tyrkiet, Grækenland og Italien, og hans lyrik er stærkt påvirket af Middelhavsområdets byer, landskaber og klima.
    Henrik Nordbrandt udtaler selv at de lange mørke vintermåneder i Danmark, altid har haft en forværrende effekt på angsten og depressionerne der har fulgt ham hele livet.”
    https://da.wikipedia.org/wiki/Henrik_Nordbrandt

  37. Af Martin Hansen

    -

    Svært at tage seriøst fra en som kun selv har være på offentligt støtte – længe lever SU…

  38. Af Nicholas Arendal

    -

    Godt skrevet 100%

    Men gør han ikke bare det som er kunstens virkelige budskab….

    At få mennesker Til og tale sammen om kunst…. underordnet om man er enig eller ej om man kan li det eller ej
    Om det er sjovt eller dumt, fedt eller unødvendigt,
    Selvom den pågældende lyder lidt ( fuckt )
    Så er det sku det verden også har brug for ……..(originaler )

  39. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt en meget interessant og læseværdig B.dk artikel ifm Nordbrandt 70 års fødselsdag:

    »Man går ud for at pisse, og når man kommer tilbage, er man 70«
    https://www.b.dk/kultur/man-gaar-ud-for-at-pisse-og-naar-man-kommer-tilbage-er-man-70

  40. Af Allan Kristiansen

    -

    Who the hell cares, Arne?

  41. Af Mikael Junker

    -

    Heldigvis endte Herman Göring sine dage – ikke i galgen som fortjent – men desværre kun med et krysteragtigt selvmord. Så meget for kulturen!!!
    Under lavmålet med sådanne kommentarer. Burde fjernes af admin!
    At nogle af berlingske segmentets læsere gerne under deres egne at stikke snablen dybt i statskassen vha kreativt skattesnyd, men på samme tid ikke under mennesker, som faktisk har noget på hjertet – der vedrører alle – de par brødsmuler på s.u. niveau kunstnere tilbydes her, viser alt om denne forløjne debat. Og Nordbrandt har jo ret! Men det forstår pølsespisende DF- og såkaldt liberale danskere selvfølgelig ikke. De har slet ikke brug for kunstnere – kun billige biler og ingen skat. Vorherre bevares.
    Mvh

  42. Af Poul Gottlieb Jacobsen

    -

    Helt rigtig skrevet, alt stoette til kunst og andre saa personlige interesser skal afskaffes og kun stoettes af velgoerheds organisationer , og IKKE af skatte kroner. Hvorfor skal folk som knogler og arbejder for hver krone de tjener betale skat for at nogen andre kan gaa og hygge sig med hvad de synes er interessant?? Nej helt hen i det sorte, og afskaf alt offentlige stoette penge til alle. Og det er NU og ikke om 10 aar.

  43. Af Teddy Rieneck

    -

    Er det så vigtigt ?

  44. Af Steen Sørensen-Mølgaard

    -

    Hed han ikke Hermann – med to gange “n”?

  45. Af j. hANSe n

    -

    AF STEEN SØRENSEN-MØLGAARD – 22. OKTOBER 2017 8:01
    “Hed han ikke Hermann – med to gange “n”?”

    Jo.
    Og han havde det samme forhold til kultur, som mange af de nationalkonservative kommentatorer på denne blog har.

  46. Af P Christensen

    -

    Sådan er livet i vor tid jo desværre.

    De som skaber de basale ting nederst i vores behovspyramide, tjener mindst,
    mens de som skaber de helt igennem undværlige ting øverst, tjener mest.

    For Nordbrandts vedkommende var han jo forlængst død af sult,
    hvis han var født i en tidsalder han skulle skaffe føden selv,
    og ikke kunne leve af kulturstøtte fra den skattebetalende arbejderklasse.

  47. Af Mette Kennebo

    -

    Vi er alle forskellige, og nogle trives bedre i hamsterhjulet end andre. Personligt forstår jeg udmærket Nordbrandt’s holdning og synes, at den giver grundlag for en tiltrængt spændende debat om vores arbejdsliv og behov i øvrigt. Men hvor er der ærgerligt, når tonen bliver så negativ, og budskabet ikke forstås. Det er ikke et personligt angreb på dig MMN eller andre mennesker, så det vil være en befrielse, hvis du og dine følgere forholdt dig til det, som emnet drejer sig om. Der ligger meget kærlighed til mennesker bagved det hele, tror jeg, og et ønske om et bedre liv for alle. Bare på en anden måde end hamsterhjulet. Mvh Mette K

  48. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Det er helt sikkert, at mange her på bloggen kender flere nazicitater, end digte og litteratur. Ikke fordi jeg nødvendigvis tror, at alle her er nazister. Men sikke mange citater.

    Jeg vil også tilføje, at det var den rige Medicifamilie i Firenze, der lod nu verdensberømte kunstnere bygge, male og tegne. De var mæcener. Det støder vi ikke så meget på her i lille Danmark. Nutidens mæcener stifter nye politiske partier, som de støtter fra deres skattely. Disse mæcenstøttede partier er så skabt for at gå ind og støtte mæcenen således, at han/hun får skabt endnu flere penge til skattely.

    Henrik Nordbrandt har levet i Tyrkiet, hvor han har levet af sine udgivelser. Nogle kunstnere, får tildelt livsvarigt legat, oftest sent i livet. Statens Kunstfond støtter kunstnere, blandt andet, fordi kunst, arkitektur, litteratur og design kan skabe kultur og kultur skaber penge. Bestyrelsen bliver skiftet hvert 4. år, for at sikre minimal neopotisme, som nok ikke kan undgås helt nogensteder i samfundet.

    Hvis højdepunktet i ens liv har været at køre ned ad hovedgaden i den nye dyre bil, for at vise den resterende befolkning hvor rig man var, har man nok ikke været så meget for digte.

    Det er sørgeligt hvor kulturløst Danmark er ved at blive, et land der har fostret arkitekter som Utzon, møbelfolk som Wegner, Børge Mogensen, Finn Juhl og mf. og nu den unge arkitekt Barke Ingels. Ingen kommer dog i nærheden af Utzon, hvad originalitet angår. Da Jørn Utzon var ung fik han kun få byggeopgaver i Danmark, janteloven ramte ham. Det burde danskerne skamme sig over og skamme sig meget. Hans sønners middelmådige byggerier inspireret af farens geni kan aldrig kompensere for det faren ikke fik lov til at bygge, så som Silkeborg museum og meget andet.

  49. Af R. Harald Kristiansen

    -

    i et land, der har fostret Jørn Utzon, skulle der stå

  50. Af Gregers KNUDSEN

    -

    AF R. HARALD KRISTIANS EN – 22. OKTOBER 2017 9:10
    “Det er helt sikkert, at mange her på bloggen kender flere nazicitater, end digte og litteratur. Ikke fordi jeg nødvendigvis tror, at alle her er nazister.”

    Er HARALD KRISTIANS EN?
    Uden tvivl.

  51. Af B. Thøgersen

    -

    Med forbehold af, at HN-citatet er korrekt og ikke taget ud af en større sammenhæng, som relativerer det, får hr. HN kun, hvad han fortjener, thi hans hovne og nedladende karakteristik af dem, hvis surt tjente kroner brødfører ham, oven i købet med en livsvarig ydelse, som dumper ind på kontoen, selv om modydelser er ophørt, er fuldstændig utilstedelig. Fr. MMN’s ordrige opsang spidder ham både vidunderlig ondt og vittigt, og det oven i købet under overholdelse af nutids-r-reglen, hvilket er usædvanligt i vore dage. Mange kommentatorer oven for har i hvert fald ikke ladet sig inspirere til at overholde den.

    Der er dog ingen roser uden torne. En anden kommentator har allerede taget sig af “kere / kære”. “Kære” er jo som verbum en juridisk term med en ganske anden betydning end “kere”, hvilket nok burde have vakt mistanke hos snart-juristen. Hvis fr. MMN i sit fremtidige virke med juridiske responsa, domme m.m.m. ønsker at undgå misforståelser og pinlige fejl, ville hun gøre klogt i også at få hold på “du / dig”-, “vi / os”-, “de / dem og de andre ikke nævnte kombinationer samt “nogen (noget) / nogle”. Nogle gange kan kommatering ligesom de allerede nævnte fejl være betydningsadskillende, og det er jo væsentligt navnlig i juridisk sammenhæng, så at få hold på den ville også være et både nyttigt og ædelt projekt.

  52. Af Kim Buch-Madsen

    -

    Hold k… hvor er det godt skrevet, Majbritt Maria Nielsen. Tak for et dejligt søndagssmil, skøn politisk ukorrekthed og for et velplaceret spark i en forkælet digter-røv.

  53. Af B. Thøgersen

    -

    Hr. Harald Kristiansen,

    Mæcener giver mening i tider, hvor hovedparten af en befolkning kun har midler til den allernødtørftigste overlevelse. I vort samfund er vi alle frivillige mæcener, når vi køber litteratur og andre kunstværker, ser film og går på museum og på biblioteket. I disse tilfælde er der tale om noget for noget. Hvis vi aldrig benytter de muligheder, er vi ufrivillige mæcener, for som skatteydere betaler vi, om vi vil det eller ej, til både biblioteker m.v. Det er alment accepteret, fordi vi alle nyder godt af nogle offentlige ydelser, men ikke af alle. Livsvarige ydelser til kunstnere navnlig til sådanne, som er så accepterede, at de tjener langt mere end flertallet af dem, som betaler den, er et perverst skud på det vildtvoksende tilskudstræ. Det er jo ikke nogen menneskeret at være kunstner, og også kunstnere kan jo få folkepension, kontanthjælp og andre offentlige ydelser.

  54. Af Kaj Vilhelmsen

    -

    Henrik Nordbrandt er slet ikke digter, da hans “digte” ikke er vers men kun prosasætninger i et primitivt sprog. Han ejer ikke poetisk sans, og indholdet i hans udgydelser er blot noget salonkommunistisk sludder.

    Henrik Nordbrandt burde sættes på skolebænken igen og lære om versets opbygning i betonede og ubetonede stavelser, om versefødder, om rimstilling og de forskellige klangvirkninger. Og når han havde lært lidt om den lyriske form, så kunne han passende sætte sig ind i emner, der virkeligt egner sig for lyrikken.

    Men modernismen bruges vel stadig som en undskyldning for dårligt håndværk?

  55. Af Kaj Vilhelmsen

    -

    Eksempler på prosasætninger i Henrik Nordbrandts “lyrik”.

    “På alle mure faldt aftensolen / På en eneste hvis mur / På tunge, rustne hængsler / der engang havde været grønne / stod døren åben ind til mørket. /
    “Hej” råbte jeg, så det genlød / i hele dalen / og en krage fløj skrigende op. / Det var ingen andre end dig / der ikke svarede / i hele verden.”
    “Aftensol”, “Ormene ved himlens port”, s. 52.

    Hvis man fjerner / er der tale om prosasætninger, og tegnet / gør ikke noget til vers i et digt. Men bevares…folk plejer gerne at undskylde en sådan upoetisk form med, at der er tale om modernisme, men er vi virkeligt ikke kommet videre?

  56. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Jeg havde en udvidet kommentar, der røg i filteret B. Tøgersen. Måske kommer den frem senere? Dem der skriver om islam kommer nemmere frem, end bloggens egentlige emne, kunstnere og støtte til kunstnere.

    Det er rigtigt, at nogle kunstnere bliver støttet fremfor andre og vi støtter kunstnere i det små, som du nævner. Jeg er enig med forfatteren på mange måder, som jeg også skriver. Tiden er næsten altid, den rigtige dommer angående, hvad der er holdbar kunst. Skabende kunst spiller en stor rolle i vores samfund. Billedkunstnere, billedhuggere, arkitekter, designere, forfattere, musikere, sangere og filmfolk mm. tjener mange penge til samfundet og samfundet bør støtte kulturen og museer, efter min mening. Til en vis grad. At kunstnere bevilliger dem de kender støtte kan vi ikke gøre noget ved, derfor skifter Statens Kunstfond bestyrelse hvert 4. år. Jeg ved ikke om det ville være fornuftigt,at nedlægge Statens Kunstfond. Jeg tror det ikke. Statens Kunstfond støttede engang en kunstner til et af vores byggerier med 1.2 millioner. Vores honorar til dette byggeri var ca. 1.7 millioner. Byggeriet var ca. 4500 m2. Her kan man sige, at kunstneren fik i hoved og røv. Vi fik selvfølgelig ikke noget fra Statens Kunsfond, så nogle er mere priviligerede end andre og ikke altid pengene værd. Nogle er så pengene værd. Vores kunstner laved noget aldeles middelmodig og totalt uinteressante udsmykninger. Det blev desværre ikke godt. Han var blevet for gammel og konform. Han var faktisk ganske arrogant.
    Barby Girl sangen spillede f.eks flere penge ind til DK, end hele DK’s svineproduktion det år. Ikke fordi jeg er vild med Barby Girl, det var mine børn, således er diskussionen kompliceret.

  57. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Vi kunne selvfølgelig ikke søge penge fra Statens Kunstfond til selve byggeriet. Det bevilliger de selvfølgelig ikke. Det er bare sjovt at sammenligne arbejdsindsadsen.

  58. Af Michael Arvin

    -

    Virkelig velskrevet og godt indspark. Du bliver ved med at imponere mig Maj. Knus fra Nordjylland

  59. Af Chr Jensen

    -

    Er debatten allerede lukket? Indlæg kom ikke på.

  60. Af Chr Jensen

    -

    Er det kun radi kale som ro sa ha ral d sen der kan sætte længere indlæg på?

  61. Af Orla Olse n

    -

    Er R. HARALD KRISTIANSEN ordblind?

  62. Af Chr Jensen

    -

    Den udemokratiske og manipulerende redigering betyder at tante B.s debatter kun viser isbjergets top, når det gælder danskernes situation. (som konstant forværres)

  63. Af Chr Jensen

    -

    Man er nødt til at læse den korte, snap ha nen og 24nyt.dk samt ole hassel balch, hvis man vil vide hvad Chrborg har gang i.

  64. Af Chr Jensen

    -

    Læs diverse steder om bl.a. hvordan stadig flere patienter og pårørende behandles fuldstændig skandaløst. Læs om hvordan syge pines og aflives med langsomme, udspekulerede, “hensynsfulde” og “avancerede” metoder.

  65. Af Chr Jensen

    -

    Eller læs om hvordan vanskeligt stillede og hårdt ramte danskere i stigende omfang svigtes, hånes, chikaneres, tyranniseres og ødelægges af “systemet”. (redigeringen hindrer en nærmere forklaring)

  66. Af Marie Schumber

    -

    Det Nordbrandt prøver at sige; lad robotter arbejde, og lav et samfund, hvor man arbejder 20-25 timer pr. uge og møder mellem 10-12, og med selvforvaltning altså uden fedtlag af unødvendige chefer/ledere der skummer fløden af ens arbejde.

  67. Af John Calberg

    -

    Jeg synes det er godt skrevet og har en klar pointe. Man fristes til at spørge hvor mange der sidder med samme opfattelse som Henrik Nordbrandt. Det er formentlig, og ikke overraskende, flertallet af os alle som sidder i Hamsterhjulet og knokler som velfærdsslaver. Udenfor sidder så Henrik Nordbrandt som observatør og rører dels ved noget væsentligt, men han sætter sig for alvor udenfor i sin egen tilståelsessag. Han er en nasserøv, men af de fornemme der måske hører med til parnasset af politisk korrekte meningsmaskiner der tillader sig at have en mening om meget, og måske særdeleshed om hvad der er ret og rimeligt. Han formår dermed også ud over at stemple sig selv som nasserøv som total usolidarisk med alle andre end sig selv. Velbekomme og tak for et yderst relevant indspark om et fænomen der formentlig er langt større end vi tror. Det er måske mest af alt en diskurs for nogle.

  68. Af martin hansen

    -

    Norbrandt skal jo som kunstner helst stå sig godt med de bevilgende kliker. Og her er han jo helt på linje med den foragt for almindelige og arbejdende mennesker som har bredt sig i de socialistiske og “borgerlige” partier, der er domineret af akademikere og kvindesagskvinder. En foragt der bl.a. giver sig udslag i at vores sundhedsvæsen og velfærd m.m. bliver ringere og ringere.

  69. Af martin hansen

    -

    Foragten giver også udslag på den måde at vores demokrati og ytringsfrihed er ved at forsvinde. Mængden af ce n s ur er mangedoblet.

  70. Af martin hansen

    -

    Bl.a. derfor er vi ikke på vej mod mere demokrati og velfærd. Tværtimod vinder totalitær og blårød fascistisk politik mere og mere frem. Og antallet af danskere der er havnet i afmagt og elendighed, er rekordhøjt.

  71. Af martin hansen

    -

    At demokratiet skrumper, fremgår også af disse blogdebatter. Næsten samtlige blogholdere har en yderst arrogant og hårdkogt holdning til ytringsfriheden. Hundredvis af saglige og oplysende indlæg blokeres eller slettes. Medmindre de er radikale eller noget endnu værre.

  72. Af martin hansen

    -

    Mørket er ved at sænke sig over Skandinavien og Vesteuropa. Vores tid begynder at minde om tiden fra 1930. Læs den korte, 180gr, snap hanen og 24nyt.dk om sundhedsvæsnets nedtur. Se ole hassel balch og merkels migrant crisis.

  73. Af martin hansen

    -

    Se også “Ventetid gør patienter dødssyge”…….”Systemsvigt ud over alle grænser i det danske sundhedsvæsen”…… Kræftpatienter omkommer pga. nedskæringer mv……….. “Mordet på psykiatrien”. Foa: 3000 patienter dør unødvendigt hvert år. “Sundhedsstyrelsen ignorerede i ti år mange advarsler og klager. Og patienter blev invalideret eller døde.

  74. Af martin hansen

    -

    I Århus, Kbhvn og Sønderjylland (Åbenrå-Haderslev) kan man finde sengeafsnit hvor forholdene er så kaotiske, groteske, vanvittige og uhyggelige, at pressen snarest muligt burde sætte mere lys på hvad der foregår. Også styr. f. patientsikkerhed trænger til et grundigt eftersyn. Kæmpeskandaler vil da komme frem i lyset.

  75. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Orla/ Jan Petersen. Dit bidrag på bloggen kunne evt. være at korrigere andres tekster, hvis du ikke har andet på hjerte. Google kan vi selv.
    Rettes til
    Vores kunstner lavede noget aldeles middelmodigt og hans arbejder blev totalt uinteressante udsmykninger.

    arbejdsindsatsen

  76. Af b jen

    -

    I et psykisk hospital i åbenrå/haderslev er der ganske rigtigt sådanne forhold, at både patienter og pårørende drives til fortvivlelse. Trods lægefejl, medicineringsfejl, mangel på ledelse og intern kommunikation, mangel på personale og mangel på fornuft og overblik i meget af patient-behandlingen, er der intet samarbejde med pårørende, slet ikke hvis en patient er ved at omkomme som følge af kaos og forvirring mv.

  77. Af b jen

    -

    Forholdene i dette psykiske hospital er så groteske at det overgår enhver fantasi. Og man kunne fylde tykke bøger med de tab og lidelser som de syge og deres familier UNØDVENDIGT påføres. Tosserier, overgreb, lægefejl, tragedier og dødsfald er blevet en slags makaber rutine.

  78. Af b jen

    -

    Sygdom, ulykke eller vold kan jo ramme hvemsomhelst nårsomhelst. Direkte eller indirekte. Det burde man måske tænke over. Borgens blufnumre og enorme forringelser af sundhedsvæsnet er en stor trussel mod alle danskere. Det bør man straffe på valgdagen.

  79. Af b jenSe n

    -

    I et psykisk hospital i åbenrå/haderslev er der ganske rigtigt sådanne forhold, at både patienter og pårørende drives til fortvivlelse.
    Var jeg ikke syg, da jeg blev tvangsindlagt, så blev jeg det.

  80. Af Helene Karrebæk

    -

    Når Henrik Nordbrandt får tildelt et livslangt kunstnerlegat er det fordi han har en sjælden evne til at sætte ord på væsentlige betragtninger. Det ER småligt at ville fjerne kunstnerstøtten, da de færreste kunstnere er gode til at markedsføre sig selv og tjene penge, for det handler om hvorvidt man vil tjene penge eller tjene menneskeheden med sin kunst. Mange har noget på hjerte, men går ikke 100 procent efter det de er kaldet til. Se dog sådan på det, at der er talenter som det er vigtigt at støtte – de er Danmarks guld. En læser afslører sin lommelogik med følgende udsagn(Næsten ordret): jeg har aldrig læst nogle af Henrik Nordbrandts digte, og jeg har ikke savnet dem i mit liv” Nej, selvfølgelig savner man ikke noget man ikke ved hvad er, kun i betydningen” længslen efter noget udefinerbart, man ikke har erfaret endnu. Kulturelite eller ej- det er selvfølgelig finere at blive anerkendt med en livslang kunstnerstøtte end at leve af kontanthjælp, men anerkend dog Danmarks talent, uanset om det er sangere digtere, kunstmalere, musikere, skuespillere eller iværksættere og støt op om dem. Vores surt opsparede skattekroner går til svindlere og skattely snarere end til kunstnerstøtte og velfærd, så jeg køber ikke præmisset om arbejderen der betaler kunststøtten.

  81. Af b jen

    -

    Artikler i BT, Berl., jp, eb og politiken, samt diverse bøger, viser at tragiske tab og unødvendig død i hastigt stigende omfang hærger hospitalerne. Og mange pårørende kan berette om hvordan hospitaler ignorerer eller tyranniserer dem, selvom deres hjælp og medvirken ofte er uundværlig, hvis en patient skal overleve. Særlig psykisk syge har brug for deres pårørende, hvis den syge behandles af inkompetent personale.

  82. Af b jen

    -

    Kommentaren 17.38 er FALSK

  83. Af b jen

    -

    Som den mangeårige skandale i Sundhedsstyrelsen viser, kan psykisk syge let være dødsdømte hvis de ikke har pårørende til at hjælpe sig. Sundhedsstyrelsen ignorerede at to hjerneskadede psykiatere lavede forkerte diagnoser igen og igen. (da chefen blev fyret pga. uduelighed, fik hun et gyldent håndtryk på ca. 1.5 millioner) Først da pårørende gik “på barrikaderne”, greb et ministerium ind.

  84. Af b jeN

    -

    Kommentaren 17.38 er ikke FALSK

  85. Af b jen

    -

    Det er afstumpet, dumt og ondskabsfuldt at skrive FALSKE kommentarer for at forstyrre en saglig påvisning af forhold i sundhedsvæsnet der giver anledning til mange tragedier. Afsenderen af de to falske indlæg kl. 17.38 og 17.56 er en usympatisk nar.

  86. Af b jen

    -

    At oplysning om sundhedsvæsnet mv. kun fremkommer med få linjer ad gangen, skyldes f ilt ret. Vi er flere der gerne ville lægge mange flere oplysninger om dagens Danmark frem i længere indlæg, men vi bliver nærmest altid blokeret ved over 5-6 linjer.

  87. Af b jen

    -

    Hos mi kk el and er son, pind og ly h ne osv. blokeres vi og alle andre 100%.

  88. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Bjarke Ingels hedder akitekten.

  89. Af Orla OLSE N

    -

    AF R. HARALD KRISTIANSE N – 22. OKTOBER 2017 17:21

    Hvis du vil gøre dig nogen forhåbninger om at finde et job i Danmark.
    Så må du lære dansk først.

  90. Af b jen

    -

    Der er “gøgereder” hvor man smider hjælpeløse patienter på gaden, uden at tilkalde deres pårørende…… hvor man nægter livsfarligt syge indlæggelse og behandling……hvor man gør ikke-rygere til rygere trods advarsler fra andre hospitaler om forhøjet risiko for blodpropper….. hvor man igen og igen lyver overfor pårørende, og uden videre svigter klare aftaler……. hvor man lader meget syge spadsere alene rundt i områder med sumpe og dybe huller, om natten……. hvor man lader meget, meget syge gå rundt i frostvejr (minus 15-20 grader) uden sko og overtøj…….. hvor man sender meget syge kvinder i pleje hos andre meget syge og psykotiske enlige mænd langt ude på landet…… hvor man sjusker groft med medicineringen og meget mere…… hvor man lader politiet hente patienter, selvom de pårørende har ringet og forklaret at den syge er rolig, og at man frivilligt vil møde op inden for en time…… hvor man fratager patienter medicin (svarende til at tage insulin fra en sukkersyg)……. så patienten på få dage går fra at have det godt til at blive dødssyg)…….hvor man igen og igen helt unødvendigt anbringer patienten i livsfarlige situationer, osv., osv. Sådanne rædselshospitaler/gøgereder findes i dagens Danmark.

  91. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Kære “Orla Olsen” 19.02, 22.10.2017
    Nogen er et pronomen. Det hedder nogle i flertal, således bør du bruge nogle, som er flertal. Nogle forhåbninger hedder det.

    Dit forsøg på at rette mit sprog, burde nok have set sådan ud.

    Hvis du vil gøre dig nogle forhåbninger om at finde et arbejde i Danmark, (så) må du lære dig dansk. (først). Job er sådan set engelsk.

    Man kunne undlade så og først.
    Orla/ L i s b e t h jeg har et arbejde.
    Har du?

  92. Af Karsten Madsen

    -

    Velskrevet. Meningsfuldt. Etn klovn har fundet en en stavefejl. Tillykke.

  93. Af Henning Urup

    -

    Godt skrevet. Vi kan hverken løse verdens eller hverdagens udfordringer ved at bilde os slå ind at penge er noget vi plukker på træerne.

  94. Af michael parly pedersen

    -

    Ha ha! Henrik Nordbrandt tillader sig at udtale, at arbejde ikke er noget der i særlig grad tiltaler ham, og så er fanden løs i Laksegade. Det er s´gu da for morsomt. Han siger jo blot det, som millioner før ham har udtalt eller tænkt. Jeg kender skolelærerere, snedkere, malere, kontorpersonale, sundhedsassitenter og sygeplejesker og mange andre, som særdeles gerne vil være fri for at arbejde så meget som de gør. Har du siddet i kassen i Netto år ud og år ind, så længes du næppe efter at stå op til en ny arbejdsdag. Og da slet ikke i en tid, hvor der bliver givet skattelettelser til de rigeste i samfundet, og de lavestlønnede bliver røvrendt og spyttet på. For ikke så længe siden blev der i medierne fortalt om en Australsk sygeplejeske, Bronnie Ware, der havde lavet en undersøgelse blandt hundredevis af ældre døende patienter hun gennem årene havde plejet. Hun havde bl.a. spurgt dem om, hvad de fortrød mest her i livet. Det gennemgående svar var, at de ville ønske de ikke havde arbejdet så meget i deres liv.. Mindre arbejde og mere fritid, samt mere samvær med venner og familie, det ville de langt have fortrukket frem for dyre, jordomsejlinger, berømthed, store gaver og alskens luxus og materielle goder. Naturligvis kan samfundet ikke fungere uden at nogen arbejder, det siger jo sig selv. Men det er jo heller ikke det Nordbrandt giver udtryk for, så dum er han s´gu da for fanden ikke. Jeg er ganske overbevist om, at hvis arbejdet blev fordelt og organiseret på en ganske anden måde, og hvis hvis hele forbrugsræset, som der reklameres for på fulde tryk, blev minimeret, så ville det det ikke være nødvendigt at arbejde så meget. Også hvis de rigeste i samfundet ragede lidt mindre til sig. Hvorfor helvede skal nogen mennesker f.eks. have lov til, at eje adskillige biler, fly, ejendomme og andre materielle goder, som kun er forbeholdt dem selv? Det ødelægger kloden, øger produktionen og dermed også arbejdspresset på os allesammen. Hertil kommer hele den skingrende vanvittige produktion i det militær industrielle kompleks, som smarte forretningsfolk holder i via væbnede konflikter rundt omkring på kloden, som de selv i den grad er med til at sætte igang og holde kørende. Når nogen har for meget og andre for lidt, så skyldes det svig. Det samme gør sig gældende, når nogen skal slave for de riges overforbrug.

Kommentarer er lukket.